May 2, 2013

VAPOR ? E-Cigs ?





Skang klu kita keluar jenjln, kita akan nengok rata2 org duk layan rokok letrik a.k.a Vapor ni...

Ku cam terpanggil nak tulis psal isu Vapor ni..bukan apa..yg anti Vapor duk bergaduh ngan Fanatik Vapor dah cam ahli politik..

Sblm tu meh ku buka mukadimah dulu...

Rokok elektrik ni dijana kuasa oleh kuasa bateri dan diperbuat dari tiub logam tahan karat yg dibentuk seperti sebatang rokok..Maka apabila disedut, sensor kt dalamnya tu akan mengesan perubahan tekanan lalu mengaktifkan elemen pemanas dan menyalakan lampu LED di hujungnya seolah2 spt membakar rokok biasa..Asap yg dihasilkan tu adalah Wap Air..Dan liquid yg berperisa tu adalah dari bahan makanan i.e perisa..

Dan Wap Air itu tidak membahayakan pada penghidu asap tu..tapi sejauhmanakah percayanya kita penghasilan wap air tu takde mengandungi bahan kimia yg berbahaya ? :)

Tapi skang..Rokok letrik ni dah mengalami perubahan rekabentuk kreatif..dah mcm2 bentuk aku tgk..dari sekecik2 comel sampai ke bagak ko besar..

Dari harga rm70 sampai ada yg mencecah harga ribuan ringgit...motif..!!!!!!.. bukan ker ko tukar ke Vapor katanya kaedah utk berhenti hisap rokok dan nak jimatkan duit..haisshhh...jotos kang..







Dr Zakaria Abdullah seorg pakar herba dan kesihatan tempatan ada menyatakan glcol (PG) dan glycerin (VG) yg terkandung dlm e-liqud takde rekod yg menunjukkan ianya bahaya.

Dr Hairulfaizi, Pakar jantung dan Paru-Paru dari PPUKM kata rokok tembakau mempunyai pelbagai toksik tapi rokok letrik hanya guna pelarut, nikotin dan perisa.

dan byk lagi ler kajian2 dari pakar2 yg korang leh tanya pakcik GOOGLE..confirm bersepah...





ok...bukan psal baik atau buruk Vapor ni yg aku nak bincangkan..tp perangai memasing yg penghisap Vapor tegar ni..

Jgn ler rasa riak dlm memberi apasaja komen..adat ler org meniaga..pasti ada yg komen positif dan negatif..apa ler salahnya menerima dan berfikir dgn terbuka..

kita masing2 punya pendapat kan..

sama2 le kita kaji kebaikan dan keburukannya...ni bila ada yg buat research mendalam dan mengatakan Vapor ni tak baik..trus di hentam bertubi kata org tu bodoh dan sebagainya...aiyooo..awak betul2 ilmu penuh di dada ke..


aku sendiri was-was dgn kandungan e-liquid...mmg katanya dari perisa makanan bla..bla..bla...tapi e-liquid ni dtgnya dari China, italy, london...korang betul2 yakin ker penghasilannya tu diiktiraf..bukan makcik2 yg bancuh bahan2 tu kat dapur blakang rumah diaorg...hah...cuba fikir..

kenapa aku cakap camni..sbb e-liquid ni takde kelulusan..jadi diaorg tak ambik bahan ni utk dibuat ujikaji...sedangkan segala ubat-ubatan yg masuk pun kena melalui kelulusan KKM..supaya sahih kita tak makan makanan yg beracun..


Lagi 1...kita klu isap rokok..habis sebatang kita berhenti seketika then hisap balik..tapi Vapor..mmg non-stop coz terlayan dgn perisa yg ada memcm tu..

di samping tu...katanya nak Vaping psal nk berhenti hisap rokok..tp dah jadi lain plak..ketagih Vapor..acaner tu..

mmg dari segi penjimatan wang..mmg sgt jimat hookkayyy..!!..

opppsss..korang jgn cepat nak menuduh aku anti vapor plak..

ini pengakuan berani...aku dan suami ku juga penghisap VAPOR...tapi kami berfikiran terbuka dan sama2 fikir apa yg org buat research...terkesan jugak..bukan trus nak menuding jari..


ala senang cakap....Makcik yg jual karipap pun kekadang ada yang menipu..jual karipap harga 50 sen inti sardin..tp intinya ciput sebesar sudu teh...


Plus Vapor a.k.a rokok letrik ni kena ler diperketatkan penjualannya..sebab aku pernah nampak budak sekolah selamba badak vaping...


hah..kat situ kita dah nampak betapa tidak bertanggungjawab nya segelintir peniaga Vapor ni..jgn psal nak untung...kat budak sekolah pun ko leh jual..psal alasan...ni bukan rokok...ku jotos ko kang...


moral of the story...kekadang ada manusia yg berniaga bila dah maju...mula le panjang akal nak menipu..

jadi kita sebagai pengguna...jadi ler bijak...jangan psal nak ikut trend jerk...

renung2kan...


p/s : mana yg fanatik vapor tu..klu nak komen, nak maki aku,nak kata aku merapu,nak kata ntah apa2,nak menegakkan benang yg basah.. fikir 1000x dulu..setakat komen kat sini aku malas nak layan..moh kita nge'teh..kita berdebat..hahahahahhahahaha...ADA BERANI...!!!!!! :p

-ini adalah hanya pandangan/pendapat aku saja. Tidak semestinya Betul 100%..seeloknya kita buat perbincangan secara ilmiah- 


4 Nak Kata Apa?:

Nao Mei said...

apa tu dear...hihi..pelik rupa nya :)

ayusyuhara said...


ni ler rokok elektrik yg tgh popular skang..hihihihi

AiSyA LiEzA said...

ahhahah.. rokok ni masih lam kajian..ngeh3... xelok utk kesihatan.. hek3.. mcm2 ada skrg nih....toink3.. berhentilah merokok wahai perokok tegar!! hek3..

Anonymous said...

Hiya! I know this is kinda off topic however I'd figured I'd ask.

Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog post or vice-versa?
My blog addresses a lot of the same topics as yours and I believe we could
greatly benefit from each other. If you're interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you! Fantastic blog by the way!

Feel free to surf to my web page; Vapor reviews

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates