May 17, 2013

Anak Di Bunuh ? China Kejam !






Undang2 kat china memang kejam..hanya satu saja boleh pilih..lagi 11 kena bunuh..jom baca lebih lanjut kat bawah..:(

Jinan Huang, seorang ibu yang berumur 33 tahun, melahirkan bayi kembar 12 di Shanghai pada hari isnin yang lalu. Jinan, sekarang ini dalam keadaan stabil setelah proses melahirkan selama 31 jam, diberikan peluang selama seminggu oleh kerajaan untuk memutuskan seorang bayi yang akan dipilih untuk dibesarkan.

“Saya bersama suami belum boleh memastikan pilihan,” ujar Jinan yang bercakap kepada wartawan beberapa saat setelah kelahiran yang ajaib tersebut terjadi.

“Tetapi kami telah mempertimbangkan dengan serius untuk membesarkan seorang bayi lelaki yang lahir pada urutan ke dua. Dia adalah bayi paling berat dan oleh kerana itu kami berharap bayi tersebut akan berumur panjang dan kelak boleh menjaga kami di usia tua nanti.”

“Kami pastinya tidak akan memilih bayi perempuan,” tambah suami Jinan. “Kami yakin dengan keputusan kami.” lagi sebelas baki bayi yang tidak dipilih oleh Jinan dan suaminya akan dilemparkan dari atas puncak gunung, sesuai ketetapan yang sudak termaktub dalam Undang Undang Kelahiran Kembar China. Sejak undang-undang ‘Satu Keluarga Satu Anak’ diwartakan pada tahun 1983, kerajaan China sudah membunuh lebih dari 65 juta bayi kembar di negara tersebut.

Jinan, yang mengaku bahawa sudah bertahun-tahun berusaha mendapatkan anak, dengan tegas menolak tuduhan bahawa dia mengambil pil kesuburan, sebuah amalan yang juga dijanjikan dengan hukuman mati di China. “Saya tidak mengerti kenapa ini boleh terjadi,” tambahnya. “Kepada seluruh rakyat China dan para pemimpin kami yang terhormat, saya memohon permintaan maaf atas kelahiran bayi kembar kami yang memalukan dan tidak bertanggung jawab ini.”

Sifat keperimanusiaan di China rasanya sudah lama PUPUS, kenapa kami berkata begitu? kerana sudah banyak kes, cerita mahupun berita yang kita dengar mengenai bayi dimakan, kanak-kanak didera, kanak-kanak dipukul dan kes kanak-kanak yang dilanggar, namun tiada mana-mana pihak yang mahu tampil untuk membantu!




Oh mai..!!! terkedu aku baca kisah ni..slalu aku dgr kengkawan aku yg khawin dah berapa thn susah nak dapat anak..ada yg ambik anak angkat psal teringin sgt nak anak...tapi ada jugak negara yg sanggup campak anak...kat negara kita sendiri pun ramai betul yg sanggup buang anak..


rasa giler sedih...tau tak pengorbanan seorg ibu yg mengandung..9 bln beb..!! dengan berat badan kita yg tak tertanggung..nak tampung berat bayi lagi dalam perut..ada alahan..setiap minit duk muntah..nak makan itu takde selera..kepingin makan ini tak jumpa...takleh tido mlm..kaki lenguh dan bengkak...pinggang sakit rasa cam nak patah....


Beranak nak meneran sampai putus segala urat..kalau bedah habis di lapah perut..berpantang 100 hari..ko ingat tak seksa ke..!!! ayoyo..!!! senang2 ko nak buang anak tu...ngilu perut aku bila baca benda2 ni suma tau tak..!!???


Aku tau setiap satu negara tu lain2 peraturannya..nak2 kat negara China..jumlah penduduknya ramai..tapi tergamak sungguh sampai kena bunuh nyawa bayi tu..

habis tu yg kat negara kita ni..apa cer plak..?! takde kisah ko nak anak brapa org..tp ada gak yg sanggup tanam anak hidup2 lah...buang tong sampah le...buang kat jamban ler...dah tak waras ke..??!!


serius aku masih tercari2 jawapan kenapa org sanggup buang anak..atas desakan hidup ? sebab terlanjur takut parent takleh terima ? 

walau apapun alasannya..aku tetap takleh terima..byk cara lain yg boleh ko selesaikan..dari ko buang..baik ko letak di rumah kebajikan..atau ko bagi pada keluarga yg nakkan anak...


Jangan nak main sedap..tapi dah jadi benih ko taknak plak..


belajar ler hukum agama dgn lebih mendalam dik ooiii....jangan berzina..mmg ko lena dlm hasutan kesedapan...tapi bila dah jd cenggini..acaner..?! cer cite..cer cite..


Nauzubillah...!!!


Sorry ..aku sgt Emo..!!





2 Nak Kata Apa?:

Lelaki Ini said...

yaAllah! sumpah kesian gila .sedih aku baca. tak leh ka bagi kat sapa2 yg takdak ank lg? tak boleh ke org amik?

AyueJean AJ said...

Kesiaan sangat kan.....
Dahlah kena pilih sorang je.....
Cara nak bunuh baby tu pun tersangatlah kejam....

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates